tisdag 22 september 2009

Den läskiga vågen

Ok. Jag har ju sagt tidigare att det faktiskt är väldigt lätt att lura sig (mig) själv och tro att så länge man (jag) inte pratar om det så är det ingen som vet. Men så är det ju inte. Elefanten i vardagsrummet kanske ni känner till?

Hur som helst så skrev jag ju nyss att jag faktiskt till slut vågade mig på att ställa mig på den där läskiga vågen. På jobbet. Med massor av folk runt omkring! Och med en en snygg, vältränad kille som skulle förklara resultatet för mig... Det tog en stund av tvekan, men till sist kom en kollega, Fredrik, som är befriande öppen men genuint godhjärtad, fram och konstaterade "det är ju inte precis så att du kommer att se annorlunda ut bara för att du ställer dig på vågen. Du kommer ju inte svälla ut till dubbla storleken bara för att du får ett papper på utgångsläget som du kan använda som jämförelse sen nån gång, eller hur?". Och han har ju rätt. Så då gick jag fram dit och sa att jag ville testa.

Visst rodnade jag och kände en viss skam- och obehagskänsla efteråt när pappret visade på 41%FAT, och gick ganska snabbt därifrån, men nu har de känslorna släppt. Vad fasen, jag har ju bestämt mig för att GÖRA NÅT ÅT DET! Jag behöver inte skämmas. Det här är jag och jag duger, men jag vill för min egen hälsas och välbefinnandes skull gå ner i vikt. Inte pga vad nån annan ska tycka eller tänka om mig.

Här är alla siffrorna på pappret:
Body tpe: Standard
Gender: Female
Age: 35
Height: 171 cm
Weight: 91,7 kg (jag hade precis ätit lunch och hade ju dessutom en massa kläder på mig. Vid min hemmavägning är jag ju utan kläder och före frukost, så det känns som en helt ok diff.)
BMI: 31,4
BMR: 7063 kJ / 1688 kcal
Impedance 449 omega
Fat: 41%
Fat mass 37,6 kg
FFM 54.1 kg
TBW 39.6 kg
Desirable range fat %: 21-33 %
desirable range fat mass: 14.4 - 26.6 kg

Om någon annan vet vad BMR, FFM och TBW står för får ni gärna förklara för mig. :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar