fredag 11 september 2009

Självkänsla

Det där med självkänsla är viktigt. Via någon annan blogg (tror det var sandragustafsson.se/blog) hittade jag en pdf om självkänsla för tonåringar. Trots att det var riktigt länge sedan jag själv var tonåring läste jag igenom texten, för att kunna avgöra om det var något jag kunde rekommendera vidare. Och det gör jag nu! Läs Orka! Självkänsla för tonåringar

På slutet finns det några övningar om målsättning. Lista "Det här lovar jag mig själv", därefter "det här är jag mest rädd för som hindrar mig att nå mina mål", "vad är det värsta som kan hända?". Det där är lite intressant! I ett tidigare blogginlägg har jag skrivit om mina målsättningar för viktminskning. De passar in under rubriken "det här lovar jag mig själv". Men när man sen kommer till hinder, vad är det som hindrar mig, eller mer konkret vilka rädslor är det som hindrar mig... där blir det svårt!

För jag tror nog egentligen att det är rädslor som hindrar. Det är lätt att skylla på yttre omständigheter om jag misslyckas i min viktminskning, som att "jag blev bjuden", "jag skadade foten", "det gick inte helt enkelt".

Om jag blir bjuden så borde jag ju tacka nej. Varför gör jag inte det? För att jag är rädd för att sticka ut, rädd för att nån annan ska tycka att jag är otrevlig, kanske till och med bli besviken om de har ansträngt sig, för att nån ska tycka att jag är tråkig... Om jag skadar foten, varför tränar jag inte på nåt annat sätt, tex simmar elelr styrketränar andra delar av kroppen? För att jag är rädd för att prova nya former, rädd för att hamna i en ny situation där jag inte kan spelreglerna, rädd för att nån ska tycka att jag är ivägen, rädd för att det ska ta mer tid och att jag inte ska räcka till för alla andra yttre krav... Det gick inte helt enkelt - rädslan för att ta ansvar över mitt eget liv. Det är mitt liv, min kropp. Det är bara jag som kan åstadkomma förändring - men jag kan verkligen åstadkomma förändring!

Tankens makt är stor. Väldigt stor. Från och med idag ska jag tänka mig smal!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar