måndag 5 oktober 2009

Dåligt resultat

Idag var det dags för vägning igen. Föga förvånande visade vågen plus. Visserligen "bara" 0,2 kg plus, men ändå plus. Jag har känt på mig att det gått åt fel håll ett tag.

Och varför blir det så här? Ett toalt minus på 1.2 kg efter fyra veckor (tror att det är ungefär fyra veckor jag har hållit på sen jag startade den här bloggen) är ett USELT resultat.

USELT!

Jag fattar inte vad jag håller på med. Hur svårt ska det vara? Jag måste ju fatta att det är JAG SJÄLV som kan skapa förändring. Det är jag själv som stoppar mat och godsaker i munnen på mig, och det är bara jag själv som kan få mig att stoppa mindre mat och godsaker i munnen på mig själv. Jag blir arg på mig när jag slentrianäter. Det är ju så onödigt.

Fast jag inser också att ju mer stressad jag är desto mer äter jag. När jag kom till jobbet i morse hittade jag godispapper i papperskorgen, och då kom jag på att jag ju faktiskt åt godis i fredags. Det hade jag glömt bort. Jag minns nu att jag var jättestressad då över att en massa saker inte fungerade på jobbet och då tryckte jag i mig godis samtidigt som jag försöka lösa problemen... Så kan jag ju inte hålla på!

Jag tror att jag ska försöka mig på att skriva matdagbok. Det har jag försökt tidigare, men det har itne funkat eftersom jag ytterst sällan hinner koppla upp mig hemifrån på kvällen och att då komma ihåg allt till nästa morgon... men jag gör ett nytt försök. Den här veckan ska allt noteras!

2 kommentarer:

  1. Du har gjort ett stort framsteg, du har börjat inse vad det är du gör. När jag läser här så ser jag att du har tagit ett stort kliv framåt. Det kanske inte har visat sig på vågen speciellt mycket men i ditt sinne. Du ser själv att när du stressar så äter du - vad kan du göra åt det - jo du kan helt enkelt ta och inte stressa så mycket, eller att försöka ta det lite lugnare och fundera på varför du stressar. Varför tar du in saker i munnen när du stressar. Kan du i första hand byta ut det som du stoppar i munnen när du stressar, till någotning som är lite nyttigare.
    Sedan skriver du att du inte kommer ihåg vad det är som du har ätit och det är någonting som ocskå är bra att ta upp. Det är jättebra att skriva matdagbok och det är först då som man verkligen inser att man har ätit kanske alldeles för mycket mot vad man skulle gjort egentligen. Det kanske har blivit väldigt myckt fel under en dag och det kan vara så att man heller inte har ätit så mycket som man borde. När jag började för väldigt många år sedan på viktväktarna visade det sig att jag hade ätit för lite och det tror man ju inte är problemet när man är överviktig. Men jag rekommenderar matdagbok väldigt mycket. Du får en god översikt på vad det är som du stoppar i din mun!
    Lotta

    SvaraRadera
  2. Lotta: Tack! Jo, jag tror att analyserandet är viktigt för mig för att det ska bli något resultat. Jag ska som sagt ge matdagboken ett nytt försök och se om jag kan upptäcka några dolda mönster hos mig själv. :-) Tack för pepp!

    SvaraRadera