torsdag 8 oktober 2009

Stress är dåligt för hälsan på många sätt

Känner ett behov av att skriva något mer än bara min matdagbok. Det blir ju lite tråkig läsning för er andra annars... :-)

Jag har kommit in i en ganska stressig period. Efter flera veckors strul och problem på jobbet har vi äntligen kommit igång med fungerande utrustning, fast långt efter tidsplan så nu ligger vi efter (jag jobbar med mjukvarutestning). Det är bara att jobba på och försöka få det avklarat på lite kortare tid än det var planerat. Det leder ju till att de där lunchpromenaderna som jag så gärna går på har blivit nerprioriterade. Det är trist. Nån dag i veckan kan jag komma iväg på dem, men eftersom jag jobbar i ett team där vi alla är ganska beroende av varandra är det krångligt att varje dag vara den som tar långlunch och lämnar de andra i sticket...

Den här perioden innebär också att behovet av att jobba något mer än 8 timmar per dag finns. Under en avgränsad period har jag inga problem med att jobba långa dagar, förutom då att det leder till att träningen blir bortprioriterad. Så fort jag kan efter jobbet skyndar jag mig hem till min lilla familj. Att umgås med min son är viktigt för mig, och det funkar inte för mig att inte ha tid med honom utan att istället jäkta iväg på ett träningspass, så nej, det blir taskigt med träning också när det är stressigt på jobbet.

Och som jag skrev i ett tidigare inlägg. Jag har en tendens att äta mer när jag är stressad också. Jag går in i nåt slags "moffa i mig"-mode och trycker i mig det jag har i närheten - fort, gärna medan jag sitter och försöker lösa problem. Ju mer jag tänker, ju mer koncentrerad jag är, desto lättare är det att trycka i sig nåt ätbart liksom... Den här veckan har jag klarat det ganska bra för att jag inte har haft tillgång till nåt ätbart direkt. Och det är väl så jag får se till att ha det, men jisses vad jag kan vara sugen på en chokladbit när vi sitter i testlabbet och felsöker programkod... Som tur är har jag åtta intensiva arbetsdagar framför mig (med risk för att det även kan innebära lite helgjobb nästa helg), sen har jag en veckas semester. Då åker vi till solen och jag ska äta nyttig medlehavsmat i en vecka, och bara lite efterrätter. :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar